english version Kontaktujte nás

Archiv novinekNOVINKY

Pojďte s námi měnit svět náboru!

Pojďte s námi měnit svět náboru!

Chceš pracovat na perspektivních pracovních pozicích? Rád/ráda hledáš nové přístupy s využitím sociálních sítí jako je Linkedin, Facebook nebo Twitter? Baví Tě nové technologie a mluvíš dobře anglicky? Pokud ano, toto je nabídka pro Tebe.

Více čtěte zde >>
Představení Michaely Ečerové

Představení Michaely Ečerové

Pokračujeme v představování klíčových členů našeho týmu. Michaela je naše odbornice na "lovení" analytiků do risku, crm, financí nebo collection. Co o sobě prozradila?
Více čtěte zde >>
Personální bezpečnost - Zaměstnanci jako bezpečnostní riziko

Personální bezpečnost - Zaměstnanci jako bezpečnostní riziko

Přinášíme vám odborný článek Ivany Spoustové, externí spolupracovnice Personal Connect.
Více čtěte zde >>
Rozhovor s Alexandrou Lemerovou v novém vydání Výjimečných žen

Rozhovor s Alexandrou Lemerovou v novém vydání Výjimečných žen

Přinášíme Vám nový rozhovor s Alexandrou Lemerovou z časopisu Výjimečné ženy. Chcete-li se o ní i o společnosti dozvědět více, podívejte se na něj!
Více čtěte zde >>

Novinky

Jak se rodila grafická podoba Personal Connect?Zpět

Jak se rodila grafická podoba Personal Connect?

Jak se rodilo logo naší firmy, internetové stránky a další komponenty grafické prezentace firmy? Co jsme se na naučili? Co radši nedělat?

 

Jak se efektivně a originálně prezentovat, když jste nová firma na trhu? S výběrem jména společnosti to u nás vše jenom začalo. Díky internetu se i lokální business v Čechách stává okamžitě mezinárodním. Má to spoustu výhod, ale jak být někým novým, zajímavým? Jak přilákat nové zákazníky, jak vyzařovat serióznost a spolehlivost? Tyto a ještě spousta dalšího otázek se mi honilo hlavou, když jsem surfovala po internetu a dívala se na stránky a loga svých konkurentů, partnerů a potenciálních zákazníků. Jak a kde začít? Zdálo se mi, že vše začíná logem….

Kolem sebe mám samé kreativce. První obrysy loga vznikly velmi rychle. Internetové stránky jsem si začala navrhovat v již existujícím prostředí s předdefinovanými vzory. Studovala jsem programování a byla jsem přesvědčena, že tuto triviálnost přece musím zvládnout  sama.  Jak se firma začala rozjíždět, bylo potřeba natisknout vizitky, dopisní papír, připravit prezentaci, … Budování firmy začalo zabírat stále více času a na stránky jsem neměla další kapacitu. Taky jsem nevěděla, jak navržené logo dostat do použitelné elektronické podoby. Začala jsem se točit v kruhu. Nemám vizitky, nemůžu na schůzky, nemám internetové stránky, firma jako kdyby nebyla… Naštěstí toto období netrvalo dlouho. Jasný směr do celého procesu přinesla Paula Foubíková, která má mnoholeté zkušenosti s budováním značek a grafické prezentace velkých společností.

 

Paulo, proč ta moje původní cesta nebyla optimální?

Tvá cesta nebyla chybná, jsi dostatečně inteligentní a zkušená žena a já jsem si jistá, že by tvoje verze byla „použitelná“. Vím ale, že mi dáš současně za pravdu, že je obrovský rozdíl mezi „použitelnou“ prezentací firmy a profesionálně odvedenou prací, která nejenom doplní, ale posílí celkovou image firmy. Jsem si naprosto jistá, že stávající varianta prezentace má ve svém důsledku i ekonomické dopady a zvyšuje vaše šance na trhu.

 

O čem má přemýšlet firma (majitel) před tím, než zadá logo a svou grafickou prezentaci odborníkům?

Jsem ráda, že zmiňuješ logo i grafickou prezentaci v jedné větě, protože to je přesně to, co já považuji za důležité – ucelená komunikační strategie (a je jedno, jestli se jedná o malou společnost, která používá ke své prezentaci pouze internet a POS materiály, či společnost, která využívá i masová média). Všechny komponenty marketingové komunikace by měly být logicky provázány, doplňovat se a spoluvytvářet celkovou image společnosti. 

Majitel společnosti by si měl v první řadě analyzovat svou situaci na trhu, svou ideální pozici ve střednědobém horizontu a vyprofilovat svého potenciálního zákazníka. Všechny tyto informace jsou pro grafika nepostradatelné.

 

Doporučila jsi nám Zuzanu Michnovou. Byla si přesvědčena, že byla tou nejvhodnější. Proč?

Konkrétně v naší situaci jsem zafungovala jako určitá předselekce. Pracovala jsem se Zuzanou na jiných projektech, považuji ji za vynikající grafičku a máme velmi podobné estetické vnímání. Byla jsem si jistá, že Zuzana přesně porozumí zadání a dokáže do finální podoby konceptu vtělit i lehce femininní akcent, který jsme požadovali.

Standardním postupem je pochopitelně oslovení více grafiků či grafických studií, porovnání jejich cenových nabídek a portfolií.

 

Jak jsi vnímala naši spolupráci?

Naše spolupráce byla lehce nestandardní, protože byla již od prvopočátku osobní, což může být obrovská výhoda, pokud jsou obě zúčastněné strany naprosto profesionální. Naše rozhovory byly otevřené a kritické současně. Potřebovala jsem znát tvou výchozí situaci i optimální stav, kterého bychom chtěli v budoucnosti dosáhnout, abych mohla vyprofilovat positioning, který bude zajímavý, zapamatovatelný a konkurenceschopný. Myslím, že tobě naše rozhovory zase pomohly oprostit se od „on going“ každodenní práce a umožnily ti zaujmout určitý strategický odstup.

 

Výsledek všichni známe, jak se z tvého pohledu rodil?

Já jsem se zúčastnila pouze prvotní fáze celého projektu – návrhu komunikační strategie, návrhu loga společnosti a návrhu jednoticího grafického konceptu. Proces vzniku webových stránek jsem již sledovala zpovzdálí, eventuálně připomínkovala (a ani těch připomínek nebylo moc :-).

Celý proces vzniku od prvotních návrhů loga až po finální prezentaci byl naprosto standardní a díky profesionalitě všech zúčastněných i velmi hladký. Jsem s výslednou podobou velmi spokojená. A jsem velmi zvědavá, jak se vám bude dařit inovovat, doplňovat a zlepšovat celkový obraz společnosti v delším časovém horizontu.

 

První setkání s grafičkou Zuzanou Michnovou proběhlo v malé restauraci. Společně s Paulou Foubíkovou jsme se sešly nad prvními návrhy loga. Součástí byly i návrhy, jak loga dále rozvinout a použít v dalších částech grafické prezentace. Již první návrhy byly na vysoké profesionální úrovni. Bylo těžké se jednoznačně rozhodnout, která varianta je ta nejlepší. Zuzana každou variantu propracovala velice poctivě. Nic nebylo do počtu. Ocenila jsem, že se věnovala i našemu původnímu návrhu z rodinného kruhu, ale jak se dalo čekat, zvítězil její návrh. Na Zuzaně oceňuji i to, že si dokáže za svým názorem stát a dokáže ho kvalitně a věcně obhájit.

Naše spolupráce návrhem grafické prezentace neskončila. Vnímám to jako začátek dlouhodobé spolupráce. Zuzana „bdí“ nad tím, aby každá grafická prezentace (například podpis v e-mailu, ppt prezentace, …) byla v celkovém souladu s jejím návrhem.Hrála i klíčovou roli v dohledu nad realizací internetových stránek. Naposledy nás Zuzana mile překvapila při návrhu novoročních přání. Připravila tři varianty a bylo velice těžké vybrat tu nejlepší. Všechny tři varianty byly skvělé. I o tom je dlouhodobá spolupráce s kvalitní grafičkou.

 

Zuzko, co je pro vás ve spolupráci s novým klientem při vytváření nové značky důležité?

Důvěra, profesionalita a dobrý vkus klienta. Klient, který tyto vlastnosti nemá, může snadno pokazit práci dobrého grafika.

Vztah mezi grafikem a klientem je založen na celkem křehké rovnováze. Na jednu stranu musí grafik dobře naslouchat klientovi a na druhou stranu musí zase klient grafikovi ponechat dostatečný prostor. Když má klient příliš mnoho sebedůvěry a naopak nedůvěry ke grafikovi, má tendenci sklouzávat do stavu, kdy začne grafikovi do jeho práce příliš zasahovat, diktovat si konkrétní věci. Klienti mají často pocit, že když je to jejich projekt a oni jsou ti, kdo za práci platí, mají právo o všem rozhodovat. Nenasloucháním grafikovi, samozřejmě to platí pouze, jedná-li se o dobrého grafika, jsou ale často sami proti sobě. Často to pramení i z čisté nevědomosti klienta.

Na druhou stranu, když grafik není otevřený a ochotný naslouchat připomínkám klienta, je to také úplně špatně. Protože nikdo nezná, nebo by alespoň neměl znát lépe svou firmu, své cíle a představy než sám klient. Jen ty představy neumí graficky ztvárnit, a proto si najímá grafika.

Klient by si měl hned na začátku vybrat schopného grafika a co nejlépe mu komunikovat, co od úkolu očekává. Pokud není spokojen s návrhy, neměl by se to snažit napravit tím, že začne grafikovi radit a diktovat, aby posunul to tam či onam, to přebarvil apod., z toho nemůže nikdy vzniknout kvalitní výsledek. Měl by se s takovým grafikem rozloučit a najít jiného, se kterým bude „na stejné notě“.

Pro kvalitní výsledek je stejně důležitá jak profesionalita grafika, tak profesionalita klienta.

 

Jak se pozná dobrý grafik? Jak vybrat toho vhodného?

Klient, který sám nemá alespoň trochu estetický rozhled, pozná dobrého grafika velmi těžko. Vizuální výchova obecně v ČR bohužel stále zaostává a mnoha lidem chybí vkus a cit. Ale lepší se to.

Vybrat zkušeného grafika je spíše sázka na jistotu. Na druhou stranu, i mladý grafik s menšími zkušenostmi, je-li opravdu talentovaný a cit pro věc má přirozeně v sobě, může vytvořit úžasnou věc. Je to ale vždy trochu sázka do loterie, buď to vyjde, nebo ne. Zkušený grafik může mít trochu tendenci zapadat do vyjetých kolejí, dobré logo ale vytvoří vždy, přestože třeba nebude zrovna to nejinovativnější na světě, svému účelu plně poslouží. Ideální je zadat práci firmě, kde mají mladé nadšené a ještě nevybouřené grafiky, kteří jsou vedení naopak grafiky s dlouholetými zkušenostmi. Pro malé firmy je ale toto finančně často příliš náročná varianta.

Každopádně, ať už je grafik takový, či makový, vždy musí mít pro vše, co tvoří, dobrý důvod, proč to udělal zrovna tak a ne jinak. Pokud tvoří věci náhodně, jen proto, že se mu to zrovna tak líbí, dobrým grafikem určitě není.

 

Zuzko, co vás inspiruje?

Grafika je všude kolem nás. Když ráno vstanete, vidíte grafiku na sáčku, který si dáváte do čaje, z auta cestou do práce sledujete billboardy nebo koukáte na reklamy v metru, v supermarketech se na vás grafika valí ze všech stran. Je až děsivé, kolik toho je člověk za den nucen vstřebat. Lidé většinu z toho už vůbec nevnímají, to je přirozená sebeobrana mozku. Já mám naopak neustále nastartované senzory. Kouknu se na plakát, obal, logo a ve vteřině si ho v duchu vyhodnotím. Dělám to už zcela podvědomě na každém kroku. Vždy si zodpovídám otázky, jestli je grafika dobrá, nebo špatná, jestli je pro daný účel vhodná, jestli je originální, nebo tuctová, jestli je použitý typ písma módní, nebo nadčasový, co bych udělala jinak… A není to zdaleka jen grafika, vizuální je celý náš svět – můžete koukat, jak je kdo vkusně či nevkusně oblečený, jestli jsou mraky bílé, nebo jestli je v nich špetka šedé a růžové… Sledováním v podstatě všeho kolem se denně inspiruji, vytvářím a upevňuji si své estetické názory.

 

Jak se tvoří nová značka? Kde hledáte stále nové nápady?

Nový nápad vždy přirozeně vyplyne ze zadání, pokud je zadání dobré. Grafika není umění a vytváření každého návrhu je vlastně velmi technický proces s jasně stanovenými kroky, kterými je třeba projít. Je to jako stavba domu. Pokud se nepůjdete podívat na pozemek a nebudete mít vstupní informace jeho o tvaru, poloze či sklonu vůči světovým stranám, tak ten dům asi těžko správně naprojektujete. S grafikou je to úplně stejné, máte dané nějaké prostředí a vstupní informace, se kterými musíte pracovat, a na tomto základě volíte vhodné řešení. Samozřejmě že v tom procesu je i určitá volnost a nelze se úplně vyhnout tomu, aby se v návrhu projevil styl grafika. Pokud znáte pravidla, můžete si dovolit je porušit. A právě v porušování pravidel je často ta výjimečnost. Pokud by se grafik opravdu omezil jen na čistý proces, vznikla by sice dobrá, ale nudná a neoriginální grafika.

 

Jak se má připravit zadavatel na spolupráci s vámi?

Zcela nezbytné je zmapovat, jak se graficky prezentuje konkurence. Pokud to klient neudělá, může, nebo vlastně spíš musí tuto práci udělat grafik, tuto fázi nelze přeskočit. Ale klient většinou zná svou konkurenci mnohem lépe, proto je více než vhodné, když se v tomto ohledu angažuje. S těmito informacemi lze pak posoudit, jak moc by měla grafika do daného segmentu trhu zapadat, nebo zdali by měla spíše rebelovat. Ne vždy je špatné v něčem zapadat, i když to na první pohled zní divně. Jsou určité zavedené zvyklosti, které klientovi/spotřebiteli usnadňují orientaci v záplavě grafiky, kterou jsme obklopeni – plnotučné mléko má červenou krabici, polotučné modrou. Barvu oko vždy vnímá jako první. Velké, silné a odvážné firmy si mohou dovolit tato pravidla porušovat a stávají se tím vůdci na trhu. A je opravdu jedno, jestli se jedná o mléko, nebo o personální agenturu. Nově vznikající menší firmy musí být naopak opatrnější.

Důležité je, aby si pak klient maximálně ujasnil koncept – vizi toho, jakých cílů by mu grafika měla pomoci dosáhnout. Není to nic jiného než jednoduchý marketing a ujasnění si své pozice na daném trhu. Obecné marketingové řeči ale grafikovi moc nepomohou, pro grafika je stěžejní dozvědět se úvodem od klienta co nejvíce „intimních“ údajů o společnosti. Vždy je pak dobré vybrat jeden cíl, soustředit se na něco, v čem je společnost silná a co ji odlišuje od konkurence, mít jeden koncept. Úkolem grafika je pak co nejefektivnějším způsobem tento koncept komunikovat navenek společnosti.

 

Co všechno patří do grafické prezentace firmy?

Základní věci jsou logo, tiskoviny, jako jsou vizitky apod., v dnešní době jsou zcela nezbytnou samozřejmostí webové stránky. Velmi užitečný je též manuál vizuálního stylu, a pokud společnost plánuje práci s více grafiky, je manuál nezbytný. Ty další věci se mohou velmi lišit, protože každá firma má své vlastní individuální potřeby. Ať už do grafické prezentace firmy patří cokoliv, u menších začínajících firem je podle mne hodně důležitá konzistence veškeré grafické komunikace, aby když koncový zákazník vidí tady vizitku a jinde za pár měsíců třeba leták, si to ihned spojil dohromady, tím se buduje značka. Velké zavedené firmy naopak hledají způsoby, jak tuto konzistenci oživit, aby jejich grafika nezačala lidi nudit. Pak by ji začali přehlížet.

 

Cesta programátora Vladimíra Mátla do týmu nebyla přímočará i přesto, že se Zuzanou Michnovou spolupracují dlouhodobě a mají několik úspěšných projektů. V momentě, kdy byl připravený detailní návrh internetových stránek, Zuzana poslala cenovou nabídku na realizaci stránek právě od Vladimíra Mátla. Cena mě překvapila, protože jsem měla na stole další, výrazně nižší cenovou nabídku. Byla jsem přesvědčena, že naprogramování internetových stránek je jednoduchá záležitost. (Také jsem hledala určitou finanční optimalizaci, jak jsem se již přiznala.) Programování jsem zadala konkurentovi, který předložil velmi výhodnou cenovou nabídku. Výsledek mě velice zklamal. Tímto experimentem jsem ztratila dva měsíce… Pokorně jsem se musela vrátit k původní nabídce od Vladimíra Mátla. Díky sehrané spolupráci se Zuzanou, která zajišťovala i dohled nad realizaci stránek, vše proběhlo hladce. Vše sedělo do posledního pixelu.  

Opět jsem se přesvědčila, že řešení „all in one“ je rychlejší, kvalitnější a nakonec i finančně výhodnější. Programátor internetových stránek, které mají ambice se dále rozvíjet a upravovat, svoji práci nekončí, když předá první verzi stránek. Vzniká opět dlouhodobý pracovní vztah se zadavatelem. Vladimír se stal nejenom programátorem našich stránek, ale pravidelně poskytuje „drobný“ IT support, když potřebujeme přeformátovat fotky, které vkládáme na stránky, nebo když je potřeba vložit nějaký link do Outlooku, když zapomeneme heslo (ano, i to se může někdy stát…:). Spoluprací s Vladimírem jsme získali i velice intuitivní nástroj na administraci stránek, který byl součástí řešení internetových stránek. Vložit nový příspěvek nebo doplnit některé informace je otázkou několika málo minut. Čas ukázal, že tento nástroj, který na první pohled není vidět, je velice důležitý pro dlouhodobý rozvoj stránek. Teď jsme začali společně pracovat na anglické verzi stránek.

 

Vláďo, proč byste zadavateli doporučil nechat si internetové stránky naprogramovat a nejít cestou „samoprogramování“, kdy se nabízí vytvoření webu zdarma za 5 minut?

Myslím si, že takto otázka nestojí. Nelze obecně říct, že jedna cesta je lepší a druhá horší. Vždycky je důležitý cíl a účel, proč stránky vznikají. Bezpochyby se dá najít mnoho případů, kdy stránky „zdarma“ naprosto bez problémů splní svůj účel. Ovšem ve chvíli, kdy člověk narazí na hranice těchto systémů, je většinou velice komplikované systém „ohnout“, tak jak je potřeba – s tím už si většinou sám uživatel neporadí a je potřeba nějakého odborníka, který konkrétnímu systému rozumí a umí ho upravit na míru.

V okamžiku, kdy je předem jasné, že budou stránky růst, měnit se a vyvíjet, je asi vhodnější najít si někoho, s kým je možné tento proces jednak konzultovat a jednak kdo bude mít čas a chuť se projektu věnovat delší čas.

 

Podle čeho doporučujete vybírat programátora internetových stránek?

To je skutečně zapeklitá otázka. Když budete mít štěstí a dáte si inzerát, přihlásí se vám někdo spolehlivý a spolupráce bude bez problémů. Nicméně se může snadno stát, že se přihlásí „student“, který bude technicky naprosto fundovaný, bude pracovat rychle a spolehlivě a bude prosazovat systém, se kterým má mnoho zkušeností a se kterým udělá „všechno“. Může to fungovat. Ovšem může se stát, že přijde zkouškové, studijní pobyt na půl roku v zahraničí atd. a vy rázem o svého webmastera přijdete. Samozřejmě nechci očerňovat všechny studenty, ale znám několik případů, kdy to tímto způsobem dopadlo.

A tím se vracím zpět k první otázce. Je web pouze na krátkou dobu? Jednorázový? S minimálním vývojem? Pak asi není problém si najít kohokoliv, kdo to zvládne. Pokud ale jde o dlouhodobější projekt, určitě se vyplatí dohodnout se buď s firmou, nebo s někým, kdo stránky dělá dlouhodobě – jako svou profesi – a má se ve svém portfoliu čím pochlubit. Samozřejmě i v této branži platí, že největší cenu má doporučení. Pokud seženete někoho, s kým má někdo jiný dobré zkušenosti a má ho „otestovaného“, pak je to asi ideální cesta.

 

Jak dlouho se programování stránek věnujete?

Programování obecně se věnuji cca od základní školy, kdy jsem dostal svůj první počítač. Bylo to Atari 800 XE. Webovým stránkám jsem se začal věnovat na VŠE, kdy jsem začal dělat stránku o formátu mp3, což byl v té době teprve vznikající formát. No a pak už mi to nějak zůstalo, přidal jsem ke statickým stránkám tvorbu stránek dynamických, začal využívat databáze atd. Což už bude deset let.

 

Co všechno musí dobrý programátor znát?

Je toho dost. Ale záleží na pozici, kterou programátor zastává. Pokud je součástí nějakého programátorského týmu, stačí mu víceméně ovládat svou práci a domluvit se se zbytkem týmu. Pokud se jedná o „freelancera“, který nabízí komplexní přípravu stránek na klíč, měl by mít určitě navíc nějaké znalosti z oblasti grafiky, typografie, user experience, SEO atd. Na škodu nejsou ani nějaké soft skills, které umožní programátorovi navázat s klientem vztah a dají mu možnost klienta ovlivnit, ale i pochopit, co klient od projektu očekává.

Samozřejmě asi jako všude platí, že by každý programátor měl sledovat novinky ve svém oboru, tedy ve vývoji stránek, ve vývoji technologií atd.

 

Kdy vznikla vaše spolupráce se Zuzanou Michnovou?

Se Zuzanou jsme se potkali tuším cca před sedmi lety na společné práci na stránkách pro jednu developerskou společnost. Už od začátku měla Zuzana poměrně striktní požadavky na přesné dodržování grafických návrhů, což se mi naštěstí podařilo splnit :), a tak se naše spolupráce postupně rozšířila i na další projekty. Řádově jsme spolu vytvořili 10–15 projektů, z nichž většina stále funguje a část z nich je stále rozvíjena a aktualizována.

Všem vám moc děkuji za rozhovor a za skvělou spolupráci. Těším se na další pokračování.

 

Autor: Alexandra Lemerová