english version Kontaktujte nás

Archiv novinekNOVINKY

Pojďte s námi měnit svět náboru!

Pojďte s námi měnit svět náboru!

Chceš pracovat na perspektivních pracovních pozicích? Rád/ráda hledáš nové přístupy s využitím sociálních sítí jako je Linkedin, Facebook nebo Twitter? Baví Tě nové technologie a mluvíš dobře anglicky? Pokud ano, toto je nabídka pro Tebe.

Více čtěte zde >>
Představení Michaely Ečerové

Představení Michaely Ečerové

Pokračujeme v představování klíčových členů našeho týmu. Michaela je naše odbornice na "lovení" analytiků do risku, crm, financí nebo collection. Co o sobě prozradila?
Více čtěte zde >>
Personální bezpečnost - Zaměstnanci jako bezpečnostní riziko

Personální bezpečnost - Zaměstnanci jako bezpečnostní riziko

Přinášíme vám odborný článek Ivany Spoustové, externí spolupracovnice Personal Connect.
Více čtěte zde >>
Rozhovor s Alexandrou Lemerovou v novém vydání Výjimečných žen

Rozhovor s Alexandrou Lemerovou v novém vydání Výjimečných žen

Přinášíme Vám nový rozhovor s Alexandrou Lemerovou z časopisu Výjimečné ženy. Chcete-li se o ní i o společnosti dozvědět více, podívejte se na něj!
Více čtěte zde >>

Novinky

Zpět

Jak se podniká v interiérovém designu?

Hanka Vysloužilová o své cestě z právní kanceláře do světa kreativního designu a i o tom, jak cítí silnou potřebu udělat něco pro společnost.

Vystudovala jste práva na Karlově universitě, byla jste manažerkou právního oddělení zavedené společnosti, co Vás vedlo k vlastnímu podnikání?

Ano, pracovala jsem jako právník a později spíše jako projekt manažer v několika společnostech ve finanční sféře. V určitém momentu jsem však došla k tomu, že nevidím v tom, co dělám, žádný výrazný význam pro společnost. Měla jsem potřebu dělat něco konkrétního, v čem uvidím okamžitý efekt pro konkrétního člověka nebo skupinu lidí. Mám pocit, že touto fází prochází mnoho lidí v určitém věku a záleží na jejich osobní situaci, zda se pro tak zásadní změnu rozhodnou. Také to určitě bude dáno do značné míry povahou. Já jsem měla potíže s autoritami už od základní školy, a jako zaměstnanec jsem tu a tam měla problém projevovat potřebný respekt lidem ve vyšších pozicích. Také určitý pocit svázanosti a mnohdy i plýtvání časem, vedly k mému rozhodnutí, zkusit to po svém.

 

Proč interiérový design?

No, to jsou tak trochu čáry a kouzla… někdo mi to prostě řekl, že bych v tom byla dobrá, a pro mě to bylo, jako by mi řekli „…dobrý den…“. Velmi prosté, když se trefí hřebíček na hlavičku.

 

Bylo to těžké rozhodnutí?

V zásadě ani ne. Ale jen díky osobní situaci a značné dávce naivity v té době. Bez závazků a s poměrně dobrým finančním zázemím to byla spíše jen otázka sebedůvěry, s níž jsem trošku bojovala. Neumím kreslit, můžu být interiérovou designérkou? Není to ode mě drzé? Nepohrdám „bohatou mísou“? To byly otázky, které jsem si často kladla. Ale ve skutečnosti to trvalo nejméně 2 roky, od prvotní myšlenky, přes část studia až po odchod ze zaměstnání.

 

Jak složitá je cesta od prvotní myšlenky k založení vlastní firmy a jejího nastartování?

Já asi nejsem úplně nejlepší příklad. Firmu jsem měla „v šuplíku“ už několik let. Kdysi jsem ji koupila od známé, která potřebovala finančně pomoci, a já si říkala, nikdy nevíš, kdy ji budeš potřebovat. Také jako právník se v této oblasti docela dobře vyznám, takže i bez toho by založení firmy byla spíše technikálie. Už v době, kdy jsem byla zaměstnaná, jsme spolu s kamarádkou „naplnily“ firmu grafickým designem. Ona je skvělá grafická desginerka, ale jako většině kreativců jsou jí cizí takové ty praktické otázky okolo zakázek. Takže já jsem řešila obchodní jednání, smlouvy, peníze a ona tvořila. Později se tedy přidal interiérový design. Ale víte – založit firmu a dokonce být přesvědčen, že máte co nabídnout, není těžké. Daleko těžší je vystřízlivění… že věci prostě nejdou samy od sebe, že podnikání není něco jako „ahoj světe, tak jsi na mě dlouho čekal, a jsem tu“. A tady teprve začíná to nastartování, nebo také konec. Podle toho, jak brzy tato fáze přijde, a zda si ještě stále můžete dovolit finančně riskovat.

 

Co Vás na této cestě nejvíce překvapilo? Co se vám skutečně osvědčilo? Co byste udělala jinak, pokud byste to mohla změnit?

Asi právě to vystřízlivění. Nějak jsem vstoupila do podnikání s přesvědčením, že mými prvními klienty budou mí přátelé a známí, což se tedy stalo a já jsem jim za tu důvěru moc vděčná, a že díky nim a jejich doporučení se bude síť klientů přirozeně rozšiřovat. Jenže takhle to vůbec nešlo. Nějakou dobu mě to z míry nevyvádělo. Měla jsem dostatečné finanční jištění a říkala jsem si, že musím vydržet, že věci prostě nejdou ze dne na den a nějakou dobu to trvá. Později jsem se dostala opravdu do úzkých a začala se učit, co všechno podnikání znamená, až pod značným finančním tlakem, což není úplně příjemné. Pokud bych tedy mohla něco změnit, pak bych si hned na začátku přečetla některé knihy, které mi později otevřely oči (např. Podnikatelský mýtus Michaela E. Gerbera), a zaplatila si konzultace u specialisty na marketing a začala bych se marketingu aktivně věnovat. To je něco co jsem nedělala, protože jsem o tom neměla nejmenší tušení. Nikdy jsem se s marketingem zblízka nesetkala, dokonce i ve společnostech, v nichž jsem dříve pracovala, byly zakázky spíše otázkou osobních kontaktů. Takže v této tak důležité oblasti podnikání jsem byla naprostá tabula rasa a ztratila jsem hodně času „čekáním, že se to určitě zlomí“.

 

Jaký je zájem o interiérový design v České republice? Kdo vaše služby využívá?

Zájem je evidentně stoupající. Sice dvojsečně, ale přesto pomáhají televizní pořady o interiérovém designu, články v časopisech, povědomí o této profesi a její dostupnosti se zvyšuje. Já jsem se začala této profesi věnovat v době, kdy se v podstatě začínala teprve jako profese na trhu etablovat. Do té doby se interiérům věnovali zejména architekti. Samostatná profese interiérového designera se nikde nestudovala. Pak se ale situace změnila díky soukromým školám a nyní jsou tyto obory již řádnými obory na některých středních i vysokých školách. Lidé tudíž měli interiérový design spojený s prací architekta, a jako takovou ji měli za finančně nákladnou službu. Možná ještě stále do jisté míry tento názor přetrvává. Ale ti, kdo si tuto službu dovolili, museli na závěr konstatovat, že díky odborné radě ušetřili hodně finančních prostředků. Alespoň mé zkušenosti jsou takové. A samozřejmě finanční stránka je jen jedním z přínosů. Další, a z mého pohledu daleko důležitější, je opravdu krásný domov, v němž se klienti dobře cítí, nebo kanceláře, v nichž se dobře cítí zaměstnanci, nebo restaurace, do níž se zákazníci rádi vracejí nejen kvůli dobré kuchyni. A v neposlední řadě je to také ušetření času a nervů, což jistě není zcela zanedbatelný efekt.

Naše služby využívají nejčastěji lidé ze střední vrstvy a podnikatelé všeho druhu, pokud se jedná o interiéry komerčních prostor. Co však všechny naše klienty spojuje, je touha mít hezký a funkční interiér, ať už se jedná o byt nebo o restauraci.

 

Vaše firma provozuje i e-shop. Jak se vám osvědčilo propojení e-shopu s nabídkou svých služeb?

E-shop. Ano. Vlastně v tuto chvíli má rozměry zpočátku vůbec nezamýšlené. Původní myšlenka byla pomoci lidem, kteří si nemohou interiérového designera dovolit, aby si také mohli zařídit krásný domov. Celý rok jsme pracovaly na tzv. stylových rádcích. Rozpracovaly jsme dopodrobna sedm stylů, které jsou dle našich zkušeností v Čechách oblíbené, a nyní je nabízíme v našem internetovém obchodě v sekci Služby. Ten kdo si rádce koupí, dostane do ruky téměř šedesátistránkový návod, jaksi v daném stylu domov zařídit, vč. výběru konkrétních zařizovacích předmětů, kontaktů na dodavatele a slev u některých našich spolupracujících dodavatelů. Také zde nabízíme poukázky na naše služby, které lze využít on-line.

To je asi hlavní propojení s naší profesí. Jinak bych e-shop spíše vnímala jako opravdu samostatnou podnikatelskou „větev“. I když nabídka produktů i služeb s naší profesí souvisí, není nijak provázána. Takže šlo spíše o to nabídnout služby těm, kdo to k nám mají z jakýchkoliv důvodů daleko, a také zboží vysoké kvality, kterého dle našeho názoru stále není na trhu dostatek.

 

Co byste určitě doporučila lidem, kteří také uvažují o svém e-shopu? Takové best-practice úspěšného e-shopu?

Tak na toto téma již bylo napsáno mnohé. My jsme k tomu nepřistupovaly tak, že to bude náš hlavní zdroj příjmů, protože jinak bychom nemohly nabízet to, co nabízíme, což je vysoce kvalitní zboží za odpovídající ceny. Takže pokud někdo uvažuje o e-shopu, pak by si měl rozmyslet, proč si ho chce zřídit, co od něj očekává, co je ochoten mu dát z hlediska času a peněz, prohlédnout si konkurenci a na základě těchto zjištění se rozhodnout, zda dokáže nabídnout něco konkurenčního či nového, a zda po takovém zboží či službě bude poptávka. Což není vždy snadné odhadnout. Nicméně náš obchod běží zatím pár měsíců a hodnotit se má nejdříve po roce, takže uvidíme pak…

 

Vaše společnost VARÉTÉ Design s.r.o se rozhodla podpořit rozvoj profese interiérového designu vytvořením celorepublikové franšízové sítě. Můžete nám tento projekt a službu přiblížit?

Ano, to je pravda. Za tímto naším rozhodnutím stálo zjištění, že mnoho žen v oboru sice vystuduje, ale pak se bojí postavit na vlastní podnikatelské nohy. Nyní mluvím o ženách, které se podobně jako my rozhodly studovat interiérový design v pozdějším věku, protože je to baví a moc rády by se mu věnovaly. Nakonec ale nenajdou dostatek odvahy se do podnikání pustit.

Proto jsme se je rozhodly podpořit tím, že jim poskytneme naše zkušenosti, kontakty a trvalé zázemí. Není to asi typická franšíza, jako McDonald a podobně. Je to dáno tím, že interiérový design je velmi osobní služba a záleží vždy na souznění klienta s designérem, které nelze nikomu předepsat nebo na něj poskytnout přenositelný recept. Takže podstatou franšízy je z naší strany poskytnutí „základny“ – hotové internetové prezentace s trvalou inzertní kampaní, vizitek, prostě značky, poskytnutí základních pracovních pomůcek, včetně software, trvalé podpory formou rad a společných setkání nad novými trendy, sdílení zkušeností apod. Samozřejmostí je nastavení trvalého standardu výstupů pro klienty. Na straně franšízantky je to pak zejména loajalita ke značce, a ochota minimálně roční supervize výstupů z hlediska ergonomických pravidel a funkčnosti navrhovaných řešení.

Samozřejmě nikomu nemůžeme zajistit dostatek zakázek, to je opravdu záležitost franšízantek, ale můžeme jim poskytnout dobrý start a jistotu základny. Ušetříme jim tím čas i peníze a ulevíme nervozitě z nejistoty, zda designer dělá svou práci dost dobře. Alespoň to byla naše myšlenka, která za tímto projektem stojí.  

 

Plánujete rozšíření své nabídky? Kde se dají najít nové neotřelé produkty, které ještě nenabízí konkurence. Zdá se, že už je tady všechno.

Určitě. Anglické produkty, kterými jsme začaly, jsou sice top kvalita i design, ale ten je opravdu specifický a nemusí se líbit všem. Takže postupně navazujeme kontakty s dalšími dodavateli, aby naše nabídka byla stylově co nejširší. Naší zásadou jsou však stále evropské značky a pokud možno též evropská výroba.

Zdá se, že už je tady všechno… jak se to vezme. Toto zdání většinou máme do okamžiku, než začneme hledat něco konkrétního. Pak zjistíme, že to či ono nemůžeme najít, nebo že je to velmi drahé, ba co víc, výrazně předražené, než v zahraničí. Takže naším cílem je prostě širší nabídka, kterou si všichni ve všech oblastech zasloužíme, a fér ceny.

A kde nové dodavatele hledat? Asi standardně na velkých evropských veletrzích. V lednu jsme si dovezly několik velmi zajímavých kontaktů z Frankfurtu, které nyní zpracováváme. Nicméně mi to nedalo a už nyní jsme otevřely novou sekci MILUJEME PŘÍRODU, v níž chceme nabízet zboží v bio kvalitě materiálů i zpracovatelských procesů. V tuto chvíli zde najdete krásné lůžkoviny z bio bavlněného saténu a perkálu holandské společnosti Damai. V dubnu se chystáme do Milána…

Myslím, že to co jsme absolutně nečekaly, je množství práce skryté za každým e-shopem, který nabízí svým klientům velké množství zboží doplněného kvalitními informacemi.

 

Jaké jsou vaše plány do dalšího roku podnikaní?

Plán je trvale jednoduchý – získat co nejvíce zajímavých klientů, ať už z oblasti rezidenčních nebo komerčních projektů. Zajímavými klienty jsou ti, kteří jsou otevření a hledají přirozená, avšak zajímavá řešení, inklinují k přírodním materiálům, přicházejí s důvěrou. Nyní jsme v tendru na velký a ohromně zajímavý komerční projekt v centru Prahy, který by měl naplnit naše srdeční postoje k designu, tedy využití znalostí nabytých studiem feng-shui, bioarchitektury a dalších oborů z oblasti tvorby přirozeného životního prostředí pro člověka.

Také budeme poskytovat konzultace v průběhu golfových tours, a to ING a Vodafone. Moc se těšíme na nová setkání. A na všechno, co nás v tomto roce čeká. Věříme, že bude zase plný zajímavých zkušeností.

 

Děkuji za rozhovor.

Autor: Alexandra Lemerová

 

Hana Vysloužilová vystudovala práva na Karlově Univerzitě v Praze. Pracovala jko podniková právnička na hlavní správě ČSOB, několik let pracovala pro Union Pojišťovnu v Ostravě nejříve jako Likvidátor pojistných událostí z pojištění odpovědnosti za škodu, pak jako Vedoucí oddělení pojištění odpovědnosti za škodu (vč. povinného ručení) a pojištění speciálních rizik. Pro Union Banku, a.s. pracovala v pozici člena představenstva a poradce geenralního ředitele. Po odchodu z banky působila pět let v roli podnikového právnika ve společnosti DEMAC Financial Services, s.r.o. V roce 2008 začala studovat intriérový design, který úspěšně ukončila. Ještě nejakou dobu pracovala jako projektová manažerka, to ale již začala budovat svoji společnost VARIÉTÉ Design s.r.o. (více o společnosti na http://www.varietedesign.com/)