english version Kontaktujte nás

Archiv novinekNOVINKY

Pojďte s námi měnit svět náboru!

Pojďte s námi měnit svět náboru!

Chceš pracovat na perspektivních pracovních pozicích? Rád/ráda hledáš nové přístupy s využitím sociálních sítí jako je Linkedin, Facebook nebo Twitter? Baví Tě nové technologie a mluvíš dobře anglicky? Pokud ano, toto je nabídka pro Tebe.

Více čtěte zde >>
Představení Michaely Ečerové

Představení Michaely Ečerové

Pokračujeme v představování klíčových členů našeho týmu. Michaela je naše odbornice na "lovení" analytiků do risku, crm, financí nebo collection. Co o sobě prozradila?
Více čtěte zde >>
Personální bezpečnost - Zaměstnanci jako bezpečnostní riziko

Personální bezpečnost - Zaměstnanci jako bezpečnostní riziko

Přinášíme vám odborný článek Ivany Spoustové, externí spolupracovnice Personal Connect.
Více čtěte zde >>
Rozhovor s Alexandrou Lemerovou v novém vydání Výjimečných žen

Rozhovor s Alexandrou Lemerovou v novém vydání Výjimečných žen

Přinášíme Vám nový rozhovor s Alexandrou Lemerovou z časopisu Výjimečné ženy. Chcete-li se o ní i o společnosti dozvědět více, podívejte se na něj!
Více čtěte zde >>

Novinky

Zpět

Podnikání v e-commerce

Miluše Štěpánková o své cestě z korporátních kanceláří do světa vlastního soukromého podnikání. O tom, jak vybudovat funkční e-shop, kde hledat neotřelé a zajímavé nové produkty, ale i o dalších plánech do budoucna.

Pracovala jste pro velké korporace, co Vás vedlo k vlastnímu podnikání?

Pracovala jsem pro velké korporace mnoho let a jsem vděčná za tuto životní etapu. Získala jsem mnoho zkušeností a poznala mnoho lidí, kterých si vážím jako profesionálů ve svém oboru i jako vynikajících osobností. Zaměstnání však bylo velmi časově náročné, a tak když jsem se ocitla na rodičovské dovolené, začala jsem přemýšlet o jiném profesním uplatnění. Kritériem pro nové uplatnění pro mě byla možnost samostatného rozhodování, realizace vlastních nápadů a flexibilní organizace času, abych se mohla věnovat i své malé dcerce. Z toho vyplynula možnost věnovat se oblasti e-commerce, na kterou navázala myšlenka prodeje kvalitního zboží určeného pro děti a jejich rodiče a plány na dovoz nových, kvalitních a zajímavých značek na náš trh.

Vlastně si neumím  představit vhodnější dobu na rozjezd podnikání. V období, kdy mám za sebou nemalé pracovní zkušenosti, cítím potřebu samostatnosti, vlastní realizace a flexibilní organizace času, je podnikání tou nejlepší volbou.

 

Bylo to těžké rozhodnutí? Nechybí vám ten svět bezpečného útočiště, které tyto společnosti představují?

Těžké rozhodnutí to nebylo. Vzhledem k tomu, že jsem již delší dobu cítila potřebu vlastní realizace, byla rodičovská dovolená jen posledním kouskem skládanky k tomu, abych se při rozhodování o dalším profesním uplatnění rozhodla právě k podnikání.

Zázemí silné společnosti mi nechybí. Garance pravidelného měsíčního platu, benefitů a minimální odpovědnosti nevyváží samostatnost v rozhodování, časovou flexibilitu a vlastní odpovědnost. Navíc za tím neskutečným množstvím vlastní práce vidíte reálné výsledky, které ve firmách často nejsou příliš hmatatelné. Každá životní etapa nám přináší něco nového a také nás o něco připraví. S tím je třeba počítat. Důležité je vědět co od života čekáte, a také dokázat harmonizovat pracovní a soukromý život.

 V zaměstnání jsem měla za sebou silné zázemí velké společnosti, profesionální kolektiv, stále nové podněty ke vzdělávání a možnost kariérního růstu. Avšak budovat firmu na zelené louce, často bez odborné znalosti jednotlivých oborů činnosti, je také dost velká výzva a zkouška vašich schopností.

 

Jak složitá je cesta od prvotní myšlenky k funkčnímu a úspěšnému e-shopu?

Cesta od myšlenky k funkčnímu e-shopu složitá není, v praxi to trvalo asi 5 měsíců. Cesta k úspěšnému e-shopu je už trnitější. Musíte si sama vypracovat obchodní a marketingovou strategii, vybrat produktovou nabídku, domluvit se s obchodními partnery, vybrat si vhodné technické řešení pro provoz e-shopu i účetní podporu. Vybudovat kompletně celé zázemí firmy. Vlastně sama řídíte i oblasti, ve kterých nemáte zkušenosti, a které byly dříve ve firmách vyčleněny jednotlivým oddělením, jako je obchod, marketing, konzultace, IT podpora, atd. Na druhou stranu poté vidíte podnikání v celkovém kontextu, který v zaměstnání nikdy nemáte šanci získat. Taková zkušenost je velmi cenná pro mě osobně i pro můj budoucí profesní život.

Na našem trhu je v internetovém obchodování obrovská konkurence. Trh je již e-shopy přehlcen a menší e-shopy jsou navíc v současnosti válcovány velkými internetovými obchodními domy. Myslím si, že cesta k úspěchu proto spočívá v určité odlišnosti produktové nabídky a nadstandardních služeb. Profesionální komunikace a rychlá doba dodání a kvalitní obsluha klienta je dnes již samozřejmým požadavkem zákazníků.

 

Co Vás na této cestě nejvíce překvapilo? Co byste udělala jinak, pokud byste to mohla změnit?

Překvapila mě spousta věcí. Určitě i z toho důvodu, že jsem se dala na podnikání v oblasti, která byla pro mě dosud neznámá. Učila jsem se tedy na každém kroku, a stále se učím a získávám nové zkušenosti v různých oblastech tohoto druhu podnikání. Překvapilo mě například, kolik hodin práce je třeba věnovat činnostem spojených s optimalizací stránek pro vyhledávače pomocí linkbuildingu (budování zpětných odkazů), SEO (optimalizace pro vyhledávače), copywrittingu (způsob popisu textů) a dalších činností, o kterých běžný zákazník nemá ani tušení. Všechny tyto činnosti posouvají www stránku na první pozice ve vyhledávačích. Kdo se ve světě internetu neobjevuje na prvních stranách ve vyhledávačích, jako by ani neexistoval. A co bych udělala jinak? Na tuto otázku nemám odpověď. Určitě jsem na začátku udělala několik chyb, ale bez nich bych nezískala zkušenosti a neposunula se dál.

 

Na druhé straně, co byste určitě doporučila lidem, kteří také uvažují o svém e-shopu? Takové best-practice úspěšného e-shopu?

Důležité je nevrhat se bezhlavě do realizace prvního nápadu, ale nejprve zvážit všechna rizika a očekávání podnikatelského plánu. Ať už jde o potenciál trhu, zmapování konkurence, výjimečnost svého projektu či celkového rozpočtu nákladů na rozjezd podnikání. Důležité je rozmyslet si, zda od internetového podnikání očekáváte přivýdělek nebo hlavní příjem, a z toho vycházet. V neposlední řadě je velmi důležitý výběr poskytovatele e-commerce řešení, které má vypracovanou funkcionalitu, garantovaný rozvoj, údržbu, zákaznickou podporu a jejich řešení je hostované a zálohované. Problémy s funkčností e-shopu mohou provozovatele dostat do nemalých potíží.

 

Plánujete rozšíření své nabídky? Kde se dají najít nové neotřelé produkty, které ještě nenabízí konkurence. Zdá se, že už je tady všechno.

Stále je možné přicházet s novými produkty na trh, i když to není snadné. Je třeba aktivně vyhledávat novinky v zahraničí a osobně se účastnit důležitých mezinárodních veletrhů pro obchodníky. Na rozšíření naší nabídky pracujeme neustále a brzy přineseme na trh nové značky.  

 

Jaké jsou vaše plány do dalšího roku podnikání?

Nyní je naším cílem se zaměřit na rozvoj velkoobchodu a podporu našich velkoobchodních partnerů.

Minulý rok jsme se intenzivně věnovali vybudováním efektivního prodeje přes e-shop. V tomto roce  máme v plánu rozšířit počet značek, které budeme výhradně na českém a slovenském trhu zastupovat a rozšířit síť našich velkoobchodních partnerů.

 

Svět internetu se velice dynamicky rozvíjí, jak se vám daří držet krok se všemi novinkami? Máte svoji firemní prezentaci i na Facebook. Jak se Vám osvědčil svět sociálních sítí při rozvoji vašeho podnikání? Co můžete doporučit? Případně, co určité zatím pro vaše podnikání nefunguje?

Svět internetu prodělává opravdu rychlý vývoj. Není snadné neustále držet krok se všemi novinkami. Znalosti, které mám, stačí k provozování, řízení a rozvoji firmy. Na speciální činnosti spolupracujeme s konzultanty, kteří jsou experty v oboru. K rozvoji obchodu využíváme stále více nástrojů. Od Facebooku až po mikrostránky, které napomáhají rozvíjet linkbuilding tolik důležitý pro vyhledávače. Facebook je v dnešní době módním komunikačním médiem, a tedy i propagačním nástrojem, který si nedovolíme opomenout. Facebook však je a bude minoritní záležitostí z hlediska businessu firmy. Důvodem je, že jej lidé chtějí využívat primárně pro komunikaci s přáteli. Pro nákupy volí jiné formy vyhledávání produktů.

Určitě mohu doporučit v určité fázi vývoje firmy začít spolupracovat s firmami, které se specializují na rozvoj a podporu e-commerce. Využít jejich zkušeností a specifických odborných znalostí. Zvládat všechno vlastními silami není časově možné a není možné být odborníkem úplně na všechny oblasti. Je třeba se věnovat především řízení a rozvoji firmy.

V současné době řešíme skladové hospodářství. Hledáme nejvhodnější způsob, jak se do budoucna vypořádáme s nárůstem skladových položek, efektivní obsluhou skladu a vlastní expedicí. To co v současné době na trhu chybí je konkurence v nabídce outsourcingu skladů, která by zajistila přijatelné ceny i pro začínající firmy a menší e-shopy. Pokud by taková nabídka existovala, určitě bychom ji využili.

 

Máte malou dceru, jak se vám daří skloubit péči o rodinu a podnikání?

Narození dcery bylo vlastně jedním z důvodů, které mě posunuly k podnikání. A bylo to dobré rozhodnutí. Přesto, že věnuji práci ve vlastní firmě spoustu času, mám možnost si sama řídit, kdy se práci budu věnovat a naopak. Už jenom sídlo firmy ve vlastním domě znamená denně úsporu dvou hodin času, které bych jinak věnovala dojíždění do práce. Neumím si představit, že bych denně přijížděla z práce ve večerních hodinách, a navíc trávila některé víkendy na výjezdních zasedáních firmy. Věděla jsem, že za žádnou cenu nechci přijít o nejkrásnější léta své dcery. Ty už se nikdy nevrátí a v budoucnu bych si to jistě vyčítala.

Práce je pro mě velmi důležitá, ale nežiji jenom pro ni. Je důležité vyčlenit si čas také pro sebe a svou rodinu. Já mám skvělou rodinu a ta je pro mě na prvním místě.

Děkuji za rozhovor.

Autor: Alexandra Lemerová

 

Miluše Štěpánková pracovala na počátku své profesní dráhy ve velkých IT korporacích, jako je Intergraph ČR nebo Logica CMG, která se řadí k nejvýznamnějším firmám v ČR poskytujících konzultace a služby v oblasti informačních technologií. Pracovala zde jako asistentka divizního ředitele v oblasti Energy&Utilities a úzce spolupracovala s týmem, který měl na starosti přípravu podkladů pro velká výběrová řízení. Posledních pět let svého profesního života působila v Allianz pojišťovně jako tajemnice představenstva společnosti, kde měla na starosti především přípravu podkladů pro představenstvo a dozorčí radu společnosti. V současné době řídí vlastní firmu boom vision s.r.o., která se zabývá velkoobchodem s dětským zbožím a provozuje internetový obchod boom-babyshop.cz. Žije nedaleko Prahy a má tříletou dceru.