english version Kontaktujte nás

Archiv novinekNOVINKY

Pojďte s námi měnit svět náboru!

Pojďte s námi měnit svět náboru!

Chceš pracovat na perspektivních pracovních pozicích? Rád/ráda hledáš nové přístupy s využitím sociálních sítí jako je Linkedin, Facebook nebo Twitter? Baví Tě nové technologie a mluvíš dobře anglicky? Pokud ano, toto je nabídka pro Tebe.

Více čtěte zde >>
Představení Michaely Ečerové

Představení Michaely Ečerové

Pokračujeme v představování klíčových členů našeho týmu. Michaela je naše odbornice na "lovení" analytiků do risku, crm, financí nebo collection. Co o sobě prozradila?
Více čtěte zde >>
Personální bezpečnost - Zaměstnanci jako bezpečnostní riziko

Personální bezpečnost - Zaměstnanci jako bezpečnostní riziko

Přinášíme vám odborný článek Ivany Spoustové, externí spolupracovnice Personal Connect.
Více čtěte zde >>
Rozhovor s Alexandrou Lemerovou v novém vydání Výjimečných žen

Rozhovor s Alexandrou Lemerovou v novém vydání Výjimečných žen

Přinášíme Vám nový rozhovor s Alexandrou Lemerovou z časopisu Výjimečné ženy. Chcete-li se o ní i o společnosti dozvědět více, podívejte se na něj!
Více čtěte zde >>

Novinky

Zpět

Několik tipů jak uchopit život do svých rukou

Jarmila Matrasová otevřeně mluví o svém odchodu ze světa velkých korporací, o úskalích soukromého podnikání, o svém boji s nemocí a zálibě v dlouhodobém vzdělávaní.

 

V devadesátých letech jste byla na manažerských pozicích ve velkých zahraničních společnostech. Patříte také mezi ty, co našli odvahu tento svět opustit a postavit se na vlastní nohy. Spoluzaložila jste cestovní agenturu zaměřenou na VIP klienty. Jak zpětně hodnotíte své rozhodnutí?

Mému rozhodnutí, splnit si přání, osvobodit se od práce v nadnárodních společnostech, často nepružně, konzervativně, až těžkopádně řízených, mnohdy druhořadými zahraničními manažery, předcházela pestrobarevná zkušenost z řady povolání, kterými jsem prošla v době totality s puncem limitu možného postupu, typického pro všechny nestraníky.

I když v totalitním režimu nebylo zvykem měnit povolání, já jsem profese střídala. V momentě, kdy jsem měla svou práci tzv. v malíčku a nepřinášela již nic nového, odešla jsem k jinému oboru. Tehdy to bylo možné, i když neobvyklé. Většinou lidé měli tzv. vysezené důlky a nebyla motivace, proč to měnit. Díky tomu jsem již v devadesátých letech věděla, jak se staví tepelné elektrárny, instalují první počítače, provádějí datové komunikace, o čem je marketing ve firmách FMCG, ale i co obnáší revitalizace firmy a s tím spojená mimo jiné i personalistika.

Od dětství jsem sportovala. Sport mě naučil disciplinovanosti a odvaze. Také jsem věděla, co nechci, to v prvé řadě a postupně jak šel život jsem se naučila i definovat, co chci.

S kolegou, který měl dlouholeté zkušenosti ze zahraničí jsme se rozhodli vyplnit, do té doby téměř prázdný segment na trhu cestovních agentur a věnovat se práci, která byla i našim koníčkem - individuálnímu cestování. Naše cestovní agentura nabízela dovolené šité na míru pro klienty, zejména z  řad VIP. Nebylo jednoduché vymyslet netradiční itineráře pro cesty v mnoha zemích, které se již neopakovaly. Spousty, často i nevděčné práce. Zatím co agentury, vozící tzv. plné autobusy do jednoho a toho samého místa, rostly a mocně vydělávaly, naše filosofie čistého, individuálního cestování, odmítající jít cestou „Účastníků zájezdu“ ( podle knihy pana Viewega), selhávala. Chyběl nám tzv. snadný zdroj příjmu. Nebo chcete-li obecně, chyběl opakující se druh stejné „package holiday“ s minimálními náklady a maximálním ziskem.. 

Rozhodně však ničeho nelituji a to i přes skutečnost, že jsme naše podnikání neustáli. Byla to velká zkušenost a to vždy považuji za obohacení.

 

Co se vám ve vašem podnikání osvědčilo? Co byste na druhé straně udělala jinak?

Určitě bylo výhodou, že jsem byla schopna komunikovat na jakékoliv úrovni, dokázala jsem prezentovat naše nabídky i před těmi nejnáročnějšími klienty a také -organizovat svůj čas. Měla jsem bohaté zkušenosti z řady profesí. Schopnost bavit se na různá témata pomáhala často navazovat nové kontakty.

Jak jsem se již zmínila, zejména bych zvolila jinou strategii. Cílovou skupinou již by nebyla pouze klientela rekrutující se z řad VIP. 

 

Jaká je česká VIP klientela? Jak s ní pracovat?

To není vůbec lehká otázka! Především si myslím, že je stále ještě zcela jiná než zahraniční. Je nedůvěřivá, tajuplná, obávající se všehomožného a často snobská.

Bez skutečně dobrých kontaktů a doporučení se k ní ani nedostanete.

A jak s ní pracovat? Musíte se pokusit co nejpřesněji určit, jaký typ cestovatele to je. Někdo potřebuje rychlý, pohodový relax a nepotkat se s „panem Novákem“. Jiný v krátkém čase chce vidět vše a ještě zachovat vysoký standard, nebo mají za sebou manažery a ti nakonec mohou ovlivnit, zda uspějete či nikoliv, tedy musíte jednat paralelně i s nimi. Nemluvím o špičce pyramidy, tam se zprostředkovávají už jen pronájmy v po všech stránkách „zaručených“ vilách, jachtách i oblastech.

 

Své klienty jste vysílali i do hodně exotických krajin. Jaká je z vašeho pohledu zajímavá neotřelá destinace?

Z mého pohledu je to stále daleko na východ od nás. Těch míst je hodně. Ale pokud chcete jmenovat, jak to vidím právě dnes tak např. Bhútán, Jižní Indie, Srí lanka.

 

Také ráda cestujete. Kde to máte vy osobně ráda, co byste určitě doporučila?

Především miluji hory a krásnou přírodu. V mém výčtu tedy nemůže chybět na severu Norsko, kousek od nás Rakousko, s mořem spojená Korsika, lůno evropských čtyřtisícovek Zermatt-tedy Švýcarsko a v zámoří je to stále Peru.

 

Máte rozsáhlé zkušenosti s marketingem u velkých nadnárodních společností. Co byste doporučila zájemci o uplatnění se v marketingu? S jakým vzděláním je možné se v této oblasti uplatnit? Jaké má mít schopnosti? Je nutná jazyková vybavenost?

Začnu, když dovolíte od Vaší poslední otázky. Domnívám se, že jednoznačně je minimem angličtina, další světový jazyk se spíše řídí podle mateřské firmy a jistě je výhodou. Chtěla jsem říct okřídlené: „Kolík řečí znáš, tolikrát jsi člověkem.“, ale to tam nedávejte.

Zjednodušeně řečeno, za nejdůležitější schopnosti považuji invenci, kreativitu, komunikaci, prezentaci a schopnost být týmovým hráčem.

Dnes se již běžně marketing studuje na řadě vysokých škol, s mnoha specializacemi pro konkrétní oblast působnosti. Tedy jistě bude takové absolutorium výhodou, ale je to stejné jako v ostatních profesích, když je někdo MUDr. ještě to neznamená, že je dobrým lékařem atd.

Všem, kteří se chtějí ucházet o takovou práci mohu říct jen tolik, dívejte se kolem sebe, dobře pozorujte jak kdo a co komunikuje, přemýšlejte o tom a uvědomte si, že neméně důležité je koncentrovat svou mysl a snahu na to, co opravdu chcete.

  

Kam se posunul marketing, když porovnáte 90.tá léta a dnešek?

Především je mnohem nezbytnější, složitější, drzejší a stojí více peněz, protože je kolem slušná konkurence. Kupní síla obyvatelstva je poznamenaná krizí, získat kupce, klienta stojí mnohem větší úsilí, vyžaduje větší vynalézavost, kreativitu a výdaje. Proto jsme občas svědky i klamavých reklam jako důkazu, že tvůrcům dochází dech a zadavateli, zdá se, nevadí jeho klesající úroveň.

 

Patříte k lidem, kteří se celoživotně vzdělávají. Srovnání se členskými zeměmi EU ukazuje, že systém celoživotního vzdělávání u nás není dosud dostatečně rozvinutý. Jak to vidíte vy?

Pokud vím, existuje od roku 2004 „Strategie celoživotního učení v ČR“. Je koncipována převážně se zaměřením na opatření, která mají pomoci vytvořit celkové prostředí pro celoživotní učení a mohou být podporována operačními programy Evropského sociálního fondu. Strategie si klade za cíl navrhovat konkrétní řešení dílčích problémů jednotlivých segmentů celoživotního učení, tak aby se učení po celý život stalo realitou dostupnou pro všechny. Neumím posoudit, zda je systém zde dostatečně rozvinutý, ale já sama od roku 2004 využívám této možnosti a jsem pravidelným studentem Univerzity třetího věku, která poskytuje možnost studia ve vybraných oborech a to nejen na UK, ale i ČVUT, MÚVS a jiných školách. Celoživotní učení chápu jako nepřerušenou kontinuitu „od kolébky do hrobu“.

Měla jsem tak možnost studovat, psychologii, pravěkou archeologie, indologii, historii, dějiny umění, právo, etnologii, ale i fyziku, práci s počítači a konečně mohu navštěvovat i jazykové kurzy. Tedy z mé strany: jsem spokojená.

 

Co motivuje Vás se nadále vzdělávat? Co vám to přináší?

Je to touha dozvědět se víc. Udržet krok s novinkami přednášenými na akademické půdě. Konečně mám čas a mohu si bez stresu vybírat obory, které mě zajímají, o kterých toho mnoho nevím.

Udržuji tak nejen svůj mozek v relativní kondici, ale především mi toto studium nabízí možnost mít přehled, který si pouhým čtením z novin, knih a internetu nezajistím. Přednášející jsou vysokoškolští profesoři, kteří mají za sebou velmi často zahraniční stáže, výzkumné expedice a je radost dozvědět se přímo z úst prof. M. Vernera např. jak probíhalo archeologické bádání v Abúsíru nebo se dozvědět, proč se teorie super strun z 80. let nepřednáší na MFF.

 

Můžeme na závěr velmi osobní otázku? Bojovala jste úspěšně s velice těžkou nemocí. Jak se vám to povedlo? Co vám v tom boji nejvíce pomohlo?

Stále bojuji. Ti co napsali knihy, jak přežili, zde také třeba již nejsou. Nepatřím mezi ty, kteří tvrdí, že vyhráli. Žiji a život si užívám s o to větší láskou, každý den. Vím, že psychika je jedním z nejdůležitějších faktorů jak se vyrovnat se změnami, jak nalézt novou cestu a odhodlání jít dál. Nechci se pouštět do hlubších rozborů, zabralo by to hodně místa. Dívejme se dopředu prosím, a s úsměvem J 

Děkujeme za rozhovor.

Autor: Alexandra Lemerová

 

Jarmila Matrasová vystudovala  specializaci automobilové a letecké motory na střední průmyslové škole v Praze. Pracovala ve ŠKODA - výstavba tepelných elektráren jak v tuzemsku, tak i v zahraničí. V Státní bance československé se podílela na automatizaci bankovních operací a  byla disponentem v realizačním týmu, který stavěl první celorepublikovou bankovní počítačovou síť- střediska přenosu dat. Po roce 1989, pracovala pro německou firmu dovážející do republiky americké počítače a následně pracovala pro dvě významné zahraničí firmy z oblasti FMCG. Následně pracovala na revitalizaci české kosmetické firmy a v oblasti HR.  Koncem 90tych let založila cestovní agenturu zaměřující se na VIP klientelu, pro kterou zařizovali dovolené šité na míru. Jarmila se dlouhodobě vzdělává a je pravidelným studentem Univerzity třetího věku, která poskytuje možnost studia ve vybraných oborech a to nejen na UK, ale i ČVUT, MÚVS a jiných školách. Studovala psychologii, pravěkou archeologii, indologii, historii, dějiny umění, právo, etnologii, ale i fyziku, práci s počítači a dlouhodobě navštěvuje i jazykové kurzy. Je vášnivou sportovkyní, pravidelně cestuje a věnuje se horské turistice