english version Kontaktujte nás

Archiv novinekNOVINKY

Pojďte s námi měnit svět náboru!

Pojďte s námi měnit svět náboru!

Chceš pracovat na perspektivních pracovních pozicích? Rád/ráda hledáš nové přístupy s využitím sociálních sítí jako je Linkedin, Facebook nebo Twitter? Baví Tě nové technologie a mluvíš dobře anglicky? Pokud ano, toto je nabídka pro Tebe.

Více čtěte zde >>
Představení Michaely Ečerové

Představení Michaely Ečerové

Pokračujeme v představování klíčových členů našeho týmu. Michaela je naše odbornice na "lovení" analytiků do risku, crm, financí nebo collection. Co o sobě prozradila?
Více čtěte zde >>
Personální bezpečnost - Zaměstnanci jako bezpečnostní riziko

Personální bezpečnost - Zaměstnanci jako bezpečnostní riziko

Přinášíme vám odborný článek Ivany Spoustové, externí spolupracovnice Personal Connect.
Více čtěte zde >>
Rozhovor s Alexandrou Lemerovou v novém vydání Výjimečných žen

Rozhovor s Alexandrou Lemerovou v novém vydání Výjimečných žen

Přinášíme Vám nový rozhovor s Alexandrou Lemerovou z časopisu Výjimečné ženy. Chcete-li se o ní i o společnosti dozvědět více, podívejte se na něj!
Více čtěte zde >>

Novinky

Zpět

Petr Hanovec o budovaní své firmy

Petr Hanovec se s námi podělil o své více než roční zkušenosti s budováním trendové optiky, o svém odchodu ze světa korporací a o tom jak si udržuje kontakt se světem IT.

 

Před časem jste opustil svět velkých korporací a začal budovat vlastní firmu. Bylo to těžké rozhodnutí?

To rozhodnutí nebylo až tak těžké jako dlouhé. Říká se, že na jedné manažerské pozici lze ve zdraví vydržet mezi třemi až pěti roky, já jsem na té své byl skoro sedm let. Když se přehoupl ten pátý rok, tak už jsem začínal vědět, že musím jít dělat něco jiného, ale to rozhodnutí chvíli dozrávalo. Asi mi k tomu pomohla můj tehdejší kouč takovou jednoduchou, ale přitom poměrně „zákeřnou“ otázkou. Při přípravě nějaké chystané změny se zeptala, co mi to přinese. Tehdy jsem jí odpovídal něco jako více nového businessu, splnění zadaných firemních cílů, větší podíl na trhu a tak podobně. Když se mě asi třikrát znovu zeptala stejně a pak už to doplnila, co to přinese mě jako osobě, tak to byl jeden z těch impulsů, kdy mi začalo docházet, že moje osobní přínosy z práce se tak nějak vůbec neliší od těch firemních a jestli to je úplně dobře. A pak mě i pár známých začalo varovat, že začínám být přetažený a že to začíná být vidět. Takže nejdřív přišlo rozhodnutí udělat změnu, ale že to bude vlastní firma, tak to trvalo další rok a půl.

 

Proč značková trendová optika?

Moje žena je optička, to je ta hlavní příčina. Jednu svoji optiku už úspěšně vede přes pět let. Proč další optika a proč zaměřená na trendové brýle to už vzešlo z dalších okolností. Druhá optika je následek toho, že jsem skončil v Praze a měl volno. A taky jsme už doma předtím řešili, že když je prosperující optika v Jablonci nad Nisou, tak proč nezkusit další v Liberci, který je podstatně větší. Trendová optika je pak kombinace prostor, které jsme našli ve dvě stě let starém historickém domě na náměstí u liberecké radnice a faktu, že skoro všechny liberecké optiky se začaly podobat levným řetězcům.

 

Jak těžko se prodává značkové a drahé zboží a mimo Prahu v době „finanční krize“?

Rozlišil bych tady mezi luxusním zbožím a kvalitním značkovým zbožím. Luxusní zboží se prodává o dost lépe, než jsem čekal, a to i u nás v Liberci. A to i přesto, že Češi patří mezi ne-znalce módních a luxusních věcí. Na druhou stranu mě překvapilo, že je dnes mnohem těžší prodej zboží střední třídy. Řada lidí si jde radši koupit nejlevnější čínské brýle a korejská skla do tureckého nebo maďarského řetězce někde v hypermarketu, než by si trochu připlatila za kvalitu. Přirovnal bych to k trendu, který byl před pár lety v potravinách, kdy hodně lidí koukalo na co nejlevnější jídlo bez jakéhokoliv ohledu na kvalitu. A věřím, že i v oční optice dojde ke změně podobně, jako došlo u těch potravin, že si lidi uvědomí, že to nejlevnější nemusí být pro ně to nejoptimálnější. Ostatně už i v Německu si některé levné řetězce očních optik začínají budovat pobočky zaměřené na trendové věci a na značky.

 

Co je podle vás klíčové pro úspěch vaší nové firmy?

Přesvědčit zákazníky, že kvalita má své opodstatnění a ukázat jim co jim přinese navíc. Zejména když oči používáte celý den a zhruba 80% informací získáváte vizuálně. Kvalita v první řadě platí pro měření zraku a nalezení vhodné brýlové korekce. To se nedá udělat dobře za pět minut, jak je na to řada lidí zvyklá a myslí si, že to tak má být. Stejně tak ukázat v čem se liší brýlová skla za padesát korun od těch špičkových skel vyráběných firmami jako Carl Zeiss, která má za sebou přes 150 let vlastního vývoje technologií v oční optice. A v neposlední řadě některým vysvětlit, že když vidí špatně a roky s tím nic nedělají a stačí jim to, tak že by mohli vidět s odbornou péči podstatně lépe. Jako exemplární příklad pro ostatní můžu uvést některé vrcholové sportovce, kteří investují spoustu peněz do vybavení, výživových preparátů, ale že od tří metrů dál vidí jen rozmazané stíny je jim jedno. A to i u sportů kde byste to vůbec nečekali jako je basketbal nebo hokej. A totéž platí pro běžnou populaci.

 

Máte manažerský vzor? Jaký je váš „made in ideál“ a proč?

Potkal jsem řadu špičkových manažerů, četl řadu zajímavých životopisných knih. Ale nemám jeden vysněný ideál, ke kterému bych se chtěl přiblížit. Spíš se snažím všimnout, proč je dotyčný úspěšný a v čem bych se mohl od něj něco naučit, ale někoho zkusit přesně zkopírovat to by asi nešlo.

 

Jak vnímáte roli ředitele své firmy ve srovnání s ředitelskou rolí ve velké korporaci?

Přijde mi, že ředitelská role ve velké korporaci je jednodušší. Pokud jste zvyklý snášet tlak, který taková korporace umí vyvíjet, nebo si v něm dokonce libujete, tak máte kolem sebe řadu expertů na jakékoliv činnosti. Ve své firmě si spoustu věcí musíte dělat sám a nemůžete využít ten spojený potenciál, který mají velké firmy.

 

Zůstáváš ještě nějak v kontaktu s původním IT oborem?

Ano. Pomáhám v obchodní strategii a obchodních procesech svému spolužákovi z vysoké školy. Má vlastní firmu, která vyvíjí bezpečnostní software zaměřený na český trh a jeho specifika (Pozn: firewall a webfilter Kernun). Chtěl pomoct s rozběhnutím partnerského prodeje a zavedením systematického řízení obchodu. Takže to co jsem se naučil ve velké mezinárodní firmě, tím teď pomáhám v rozvoji lokální české firmě. Shodou okolností mě poprvé oslovil přesně den před tím, než jsme otevřeli novou optiku. Seděli jsme na obědě a manželka se mě tak provokativně zeptala, kdy si myslím, že dostanu nabídku z IT a k tomu IT se vrátím. Ta první výzva ke spolupráci přišla mailem asi dvě hodiny potom :).

 

Jak si vybíráte spolupracovníky?

V IT byl a je přetlak poptávky nad nabídkou, takže občas to připomínalo hledání jehly v kupce sena. Při výběru to je jednak o odbornosti, ale pak taky o schopnostech komunikace, protože každý z mého týmu chodil za zákazníky. Musíte odhadnout, jestli se kandidát hodí do kultury Vašeho týmu i celé firmy. A taky jestli má to, čemu se říká selský rozum a jestli ho dokáže používat. A první dojem. Kdysi jsem slyšel takovou jednu poučku, která se ukázala jako velmi pravdivá. Pokud při prvním sezení s kandidátem se Vám na něm něco nezdá, i naprostá drobnost, pak věřte, že časem Vám přesně toto bude vadit čím dál víc.

 

Jak se vám daří je motivovat pro práci pro vás?

Motivace je složitá věc. Každý slyší na něco jiného. Výhodou firmy jako HP je to, že ta firma je jedničkou na trhu a chce být ještě úspěšnější. Tomu musíte vybírat i typy lidí, aby do toho tlaku zapadli a vydrželi. Takže nabíráte lidi, kteří sami o sobě jsou dost motivovaní. Na druhou stranu se to „víc a víc“ nedá vydržet donekonečna, takže musíte poznat, kdy dochází k fázi opotřebení a jak to řešit dál. Je to podobné jako ve vrcholovém sportu, je řada sportovců co se jednou stanou mistrem světa a pak spadnou do průměru. Těch co se dokážou motivovat k tomu, aby na špičce vydrželi dlouhá léta je strašně málo.

 

Co děláte pro to, aby se Vám zákazníci vraceli, případně Vás doporučovali dále?

Je to o přidané hodnotě. Zase pro každého je jiná. Někomu stačí aby jste si ho vyslechli. Druhý abyste za něj rozhodli. Třetí chce poradit. Čtvrtý ocení, když vyřešíte nějaký nečekaný problém. Mimochodem ta přidaná hodnota musí být přidanou hodnotou pro toho zákazníka. Není to to, co Vy jste si někde namalovali na flipchart nebo do powerpointu a chcete to prodávat každému stejně.

 

Co byste ve své firmě udělal jinak, pokud byste něco mohl udělat znovu? Co byste na druhé straně doporučil lidem, kteří se rozhodnou budovat vlastní firmu? Co je „tajemstvím“ vašeho úspěchu?

Tak nová optika běží ani ne rok, tady je na hodnocení možná brzo. V IT jsem byl schopen uvažovat o tom, co bych udělal jinak, až tak po dvou letech od dané události. S odstupem času mám pocit, že zhruba každé druhé rozhodnutí bych dneska dělal jinak, ale tyhle zkušenosti naberete jenom praxí. Co bych doporučil lidem, co chtějí budovat vlastní firmu? Hlavně by na to měl mít odvahu a náturu. Je samozřejmě rozdíl přejít do vlastního businessu po nějaké praxi, kdy už máte nějaké životní standardy. Anebo ji zakládat ještě při škole, kdy bydlíte u rodičů, maminka Vám vaří, nájem neplatíte a celé vaše náklady jsou pět tisíc korun měsíčně, a z toho jsou ještě čtyři tisíce výdaje za mejdany. Ve dvaceti možná nemusíte vydělávat tolik, ale nemáte zkušenosti. Ve čtyřiceti víte komu zavolat, ale potřebujete začít vydělávat brzo. A tajemství úspěchu. Zdravý selský rozum, nebát se a pak taky dokázat realizovat to, co jsem si napsal na papír. Je jedna fráze, připisovaná už Thomasi Edisonovi, pak si ji pro HP vypůjčil Mark Hurd: „Vision without execution is hallucination.“

 

Děkujeme za rozhovor.

Autor: Alexandra Lemerová

 

Petr Hanovec působí v současné době jako podnikatel v oblasti oční optiky a také jako konzultant řízení obchodních strategií a procesů. Dříve pracoval 15 let v oblasti prodeje a marketingu v oblasti IT a to včetně manažerských pozic. Posledních 6 let řídil jednu z divizí českého zastoupení americké společnosti Hewlett-Packard. Petr Hanovec studoval řízení obchodu a firem na Open University Business School a informatiku na Masarykově universitě v Brně. Dále absolvoval řadu odborných kursů především v oblastech řízení obchodu, marketingu a lidských zdrojů.