english version Kontaktujte nás

Archiv novinekNOVINKY

Pojďte s námi měnit svět náboru!

Pojďte s námi měnit svět náboru!

Chceš pracovat na perspektivních pracovních pozicích? Rád/ráda hledáš nové přístupy s využitím sociálních sítí jako je Linkedin, Facebook nebo Twitter? Baví Tě nové technologie a mluvíš dobře anglicky? Pokud ano, toto je nabídka pro Tebe.

Více čtěte zde >>
Představení Michaely Ečerové

Představení Michaely Ečerové

Pokračujeme v představování klíčových členů našeho týmu. Michaela je naše odbornice na "lovení" analytiků do risku, crm, financí nebo collection. Co o sobě prozradila?
Více čtěte zde >>
Personální bezpečnost - Zaměstnanci jako bezpečnostní riziko

Personální bezpečnost - Zaměstnanci jako bezpečnostní riziko

Přinášíme vám odborný článek Ivany Spoustové, externí spolupracovnice Personal Connect.
Více čtěte zde >>
Rozhovor s Alexandrou Lemerovou v novém vydání Výjimečných žen

Rozhovor s Alexandrou Lemerovou v novém vydání Výjimečných žen

Přinášíme Vám nový rozhovor s Alexandrou Lemerovou z časopisu Výjimečné ženy. Chcete-li se o ní i o společnosti dozvědět více, podívejte se na něj!
Více čtěte zde >>

Novinky

Společně můžeme dokázat víceZpět

Společně můžeme dokázat více

Alexandra Lemerová poskytla rozhovor pro UOL Revue. Na našich stránkách Vám přinášíme jeho plnou verzi. O spolupráci se společností UOL vzniklo i video.

Video zde.

Z vašeho pohledu jsou lidé klíčovým potenciálem každé úspěšné firmy, o který je potřeba se starat a rozvíjet ho. V čem spočívají vaše poradenské služby? 

Na začátek bych se s vámi ráda podělila o několik alarmujících čísel z průzkumů, které v poslední době prováděly renomované společnosti ve velkých firmách. 95 % zaměstnanců nerozumí tomu, jaká je skutečná strategie a jaké jsou cíle společností, pro které pracují (Kaplan & Norton). 84 % společností nevyužívá potenciál svých zaměstnanců efektivně (Saratoga Institute Survey). 68 % zaměstnanců tvrdí, že jejich zaměstnavatel je neřídí dobře (Saratoga Institute Survey). 50 % pracovního času tráví zaměstnanci neproduktivní prací (Corporate Strategy Board Research: Measures that Matter). Lidi nás v průměru stojí 40–60 % provozních nákladů a ve většině podniků jsou klíčovým kapitálem, který má společnost k dispozici a od kterého se odvíjí její úspěch. Našim klientům pomáháme, aby tyto prostředky vynakládali maximálně efektivně a aby jejich statistika zahrnovala jiná čísla.

Míra nezaměstnanosti se v současné době pohybuje na úrovni 7,1 %. Na druhé straně často slyšíme, že najít vhodné kandidáty na otevřené pozice je někdy velice složité a pro určité pozice skoro nemožné. Jak si tuto situaci vysvětlujete? Co můžou zaměstnavatelé udělat lépe, aby našli nové zaměstnance rychleji? A co kandidáti, kterým se nedaří najít uplatnění?

Nejedná se o ojedinělý problém. Na toto téma jsem četla skvělou knihu od Petra Capelliho „Why Good People Can’t Get Jobs“ (Proč dobří [zkušení] lidé nemůžou najít práci). Popisuje a analyzuje současnou situaci na trhu práce ve Spojených státech, ale hodně z toho je přenositelné i k nám. Jaké jsou naše společné zkušenosti? Zaměstnavatelé nechtějí u náboru udělat chybu, požadavky na kandidáty jsou maximalistické, hledají se „hotoví“ lidé. Stává se, že pro tak maximalistické požadavky není adekvátní rozpočet na plat. Také se někdy stává (bývá to docela často), že si zaměstnavatel neumí přesně definovat, koho hledá, případně co jsou nezbytné požadavky a na čem se dá u kandidáta pracovat. Vlivem krize se výrazně snížily rozpočty na vzdělávání a to také dále vede k tomu, že se hledají hotoví lidé. Aby nábor mohl být úspěšný, klíčové je i nastavení dobré strategie, kde hledat, jak hledat kandidáty. Podat inzerát? Najmout si na nábor externí firmu? Jak bude probíhat proces výběru? Jak budeme vybírat kandidáty? Stačí pohovor? Jak prověřovat kompetence kandidátů? Nesmí se zapomínat ani na ověřování skutečných referencí. Také je důležité si uvědomit, že v tomto procesu si nevybírá jenom zaměstnavatel, ale i pro potenciálního zaměstnance hraje velkou roli, jak výběr probíhá, jak je transparentní, jaké informace dostává, jak je mu nabízená pozice podávána… Náborem zaměstnance celý proces nekončí. Dobrý adaptační proces je minimálně stejně důležitý. 

 

Jak v tomto procesu můžou být kandidáti úspěšnějšími? Co poradit těm dobrým? 

My neinzerujeme pozice našich klientů často, upřednostňujeme metodu přímého oslovení. Když už inzerujeme, stává se pravidlem, že z deseti reakcí na inzerát je tak 1–2 maximálně použitelných odpovědí a s kandidáty jednáme dál. Naprosto nechápeme, proč se kandidáti hlásí na pozice, na které nemají vhodnou kvalifikaci. Plýtvají svým časem, ale i časem nás všech, kteří vybíráme. Pro úspěch je důležité reagovat jenom na pozice, které odpovídají zkušenostem kandidáta. Někdy slyšíme názor, že je dobré tam poslat životopis a něco se chytí… Myslím si, že pravděpodobnost je velice malá. Hledání práce je práce jako každá jiná. V rámci kariérního poradenství doporučujeme našim klientům udělat osobní revize toho, co mohou trhu práce nabídnout, na čem zapracovat, aktualizovat životopis. Pomoct může i absolvování případných kurzů, které jim pomohou zvýšit kvalifikaci. Za naprosto klíčové považujeme revizi sítě svých kontaktů, kde hledat pomoc. Nebojte se otevřít a požádat o pomoc. Nezapomeňte mít pod kontrolou finance i v případě, že budete práci hledat delší dobu. Nebudete muset u nabízené práce dělat kompromisy. Vyhraďte si čas na regeneraci, ale udržujte stabilní denní režim. Také využijte čas pro rodinu, přátele a budování nových kontaktů.

 

V oblasti business poradenství a personalistiky je konkurence velmi vysoká. V čem se vaše služby odlišují od ostatních? 

Ano, konkurence je veliká. Na druhé straně úroveň služeb je v těchto oblastech různá. V oblasti náboru zaměstnanců, která je jednou z našich klíčových služeb, je to až alarmující. Bez ohledu na to, zda se jedná o nábor formou executive search, které se věnujeme my, nebo standardní recruitment na bázi success fee (firma zaplatí za zaměstnance jenom v případě, že nastoupí). Postavení a pověst personálních agentur často nejsou dobré. Ne vždy je to jenom špatnou prací agentury. Tlak na cenu a rychlost, což jsou regulérní požadavky klientů, přinesl i nekvalitu. Pokud si společnost na obsazení důležité pozice najme několik agentur, žádná nemá jistotu, že tu pozici obsadí, proto musí pracovat na dalších pozicích. Její pozornost je rozostřena. Zároveň ani klient nemůže dostatečně věnovat pozornost zadání pozice pro všechny dodavatele, z různých zdrojů dostává životopisy v různé kvalitě, všechno je děláno ve velkém spěchu, není čas na diskusi o kandidátech, často chybí zpětná vazba… Frustrace je na všech frontách – u kandidátů, zadavatelů i dodavatelů. Před časem jsme udělali zásadní rozhodnutí, radši zakázku odmítneme, ale do nových projektů postavených na těchto pravidlech nepravidlech už nebudeme vstupovat. Také se distancujeme od nálepky „personální agentura“ (i když známe několik velice kvalitních) a prezentujeme se jako konzultační firma. Paradoxně nám to v této oblasti přineslo daleko více práce. Dokonce začínají být klienti otevřeni i dalším službám, které podporují jistotu „bezpečnější volby vhodného kandidáta“, jako jsou například assessment centra, kompetenční pohovory apod. Na své klienty chceme mít dostatek času, chceme pro ně pracovat exkluzivně, pracujeme s nejmodernějšími technologiemi, tým je primárně sestaven ze zkušených seniorních odborníků s praxí, které doplňujeme o mladé lidi s potenciálem. Naše služby mají svoji cenu, na druhé straně nabízíme rychlost a kvalitu s jednoznačnou garancí výsledku. 

 

Co vás motivuje vykonávat tuto práci a službu? Existují i v této oblasti nějaké aktuální módní „trendy“? 

Co mě motivuje? Toho je hodně. Zjednodušeně, když dělám to, co má smysl a přináší to spokojeného klienta, zaměstnance nebo obchodního partnera. To, že se nad rámec našeho každodenního businessu můžeme věnovat i společensky prospěšným aktivitám.

V současnosti je několik „módních trendů“, které se snažíme uchopit. Již delší dobu jsou to jednoznačně „sociální sítě“. Pro nás představují zajímavý zdroj kandidátů na pozice, které pro naše klienty obsazujeme. Nejsou to jenom profesní sítě LinkedIn a XING, ale i různé blogy, diskusní fóra, kde se zajímaví lidé objevují. Na druhé straně i my jako společnost se snažíme na těchto sítích pohybovat, prezentovat, diskutovat a používat je ke své vlastní prezentaci.

Již je běžné, že si společnosti nechávají externě zpracovávat účetnictví a mzdy nebo IT. Věříme, že brzo se tato praxe rozšíří právě i na oblast lidských zdrojů (nejenom mzdovou agendu). Pro společnosti, které nemají personální útvar, případně ani personalistu, nebo se rozhodly část HR procesů vyčlenit ze své společnosti, přinášíme řešení v podobě střediska personálních služeb (SPS). Nejedná se o pouhé nahrazení interního zdroje zdrojem externím, ale o službu s vysokou přidanou hodnotou. Outsourcingem personálních služeb získáte pomoc a rady, a to nikoli pouze jednoho personalisty, ale více odborníků, z nichž každý má praxi a zkušenosti v různých personálních, obchodních či právních oblastech. Jedná se o modulární řešení. Klient si může vybrat všechny moduly nebo si zvolit pouze některé, které považuje za prioritní. Pro každý modul je zajištěn jak dedikovaný odborník (na telefonu, na e-mailu, chatu nebo on-side), tak i on-line přístup ke všem dokumentům připravovaným a udržovaným pro konkrétního zákazníka. Samozřejmostí je i ochrana dat v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů. Mezi moduly patří nábor zaměstnanců, rozvoz zaměstnanců (vzdělávání), …

Posledním „módním trendem“, který stojí za zvážení, je interim management. Naše společnost v této oblasti spolupracuje i s asociací interim managementu. Našim klientům můžeme nabídnout vhodného seniorního interim manažera z naší rozsáhlé sítě kontaktů mezi top odborníky jak z Čech, tak celého CEE regionu. Pod pojmem interim management rozumíme poskytování manažerských kapacit, dovedností a zkušeností na určité, předem definované období. Služba je velice výhodná především v době změn a poskytuje tak společnosti větší flexibilitu, co se týče času i fixních nákladů. Na základě naší zkušenosti je vhodnou dobou pro interim management 6–12 měsíců. Tato doba je obvykle potřeba pro analýzu prostředí a provedení potřebných kroků tak, aby bylo dosaženo stanovených cílů.

 

Zkušenost. Profesionalita. Výsledky. Tři výroky, jež charakterizují vaši konzultační společnost. Jaké výroky či citáty charakterizují či přibližují společnost UOL? Kdy a při jaké příležitosti jste se společně propojili? 

Po založení Personal Connect jsme pokračovali ve spolupráci s účetní firmou, se kterou jsem spolupracovala, když jsem byla OSVČ a pracovala jako konzultant na volné noze. Velice brzo se ukázalo, že naše společnost potřebuje pro další rozvoj v oblasti účetnictví a mezd daleko více než jenom to, že nám firma zajistí, že účetní evidence je v pořádku, DPH spočítané a zaměstnanec nahlášen na sociálce. Proto jsme se rozhodli vypsat výběrové řízení na nového partnera. UOL jsme si „vygooglovali“ a po osobním setkání s paní Píckovou bylo skoro rozhodnuto. UOL nás zaujal svojí profesionalitou, orientací na výsledek, zapojením nejnovějších technologií včetně toho, že využívají technologie Googlu, je možné s nimi klíčové dokumenty sdílet apod. Když jsme k tomu dostali i férovou cenovou nabídku, bylo rozhodnuto. Již několikrát se nám potvrdilo, že to bylo dobré rozhodnutí. Uvedením internetové verze Bonobo nám udělali velkou radost. Teď už mám všechna data, která potřebuji, v tabletu.

 

V čem je pro vás tato spolupráce přínosná? 

Spolupráce s UOL je pro nás velice přínosná. Nejenom tím, že máme účetnictví a mzdy pod kontrolou, ale v současné době máme svá klíčová data on-line přístupná tam, kde s nimi potřebujeme pracovat. V mém případě je to díky nové verzi Bonobo na tabletu. Spolupráce s UOL přináší daleko více. Celou dobu, co jsem v businessu, jak v dobách práce pro velké korporace, tak teď ve své firmě, jsem se vždy snažila o spolupráci a partnerství s dodavateli, když to dávalo smysl. UOL má velmi podobnou filozofii. Vytváří ekosystém svých klientů a dodavatelů, kteří mají obdobný přístup k práci, ke svým klientům, kteří využívají nejnovějších trendů pro komunikaci a spolupráci a hlavně můžou přinést zajímavou přidanou hodnotu pro ostatní. Zajímavé jsou semináře, které UOL organizuje pro své klienty, a to nejenom na účetní témata. Naposledy nás nadchly s projektem Collective power (http://www.collective-power.cz). Myslím, že to přesně vystihuje spolupráci s UOL – společně můžeme dosáhnout více. 

 

V každém z nás dřímá talent. Pomáháte lidem tento talent objevit či znovu obnovit, aby mohli růst a vyvíjet se dle svých hodnot a přání. Co vás posouvá dál nebo motivuje v osobním rozvoji? 

Když jsem dospívala, byl mým velkým motivátorem můj otec. To on mě přivedl k literatuře, k matematice, k fyzice nebo i k atletice a sportu obecně. Byl to on, kdo mě ovlivnil při výběru vysoké školy. Již v roce 1985 byl přesvědčen, že v IT je velká budoucnost. V té době to pro mě bylo hodně vzdálené, ale čas ukázal, že to bylo dobré rozhodnutí. A dnes? Pořád se snažím být otevřena všem novým podnětům. Hodně čtu, sleduji nové trendy, setkávám se s úspěšnými lidmi, nechávám se jimi inspirovat. Roli otce částečně převzal můj manžel. To on mě inspiruje dělat nové věci a dělat ty věci dobře. Co považuji za klíčové, je to, že mě nesmírně baví vše, co dělám.

 

Vánoce jsou za dveřmi. Jak tyto svátky nejraději trávíte? 

Už od dětství mám Vánoce moc ráda, vždy jsem byla trochu smutná, že trvají tak krátce. V posledních letech u nás Vánoce začínají adventem, který se snažíme maximálně užít. Dny, které mají nejmíň denního světla, si prosvětlujeme svíčkami, adventní výzdobou, vůní cukroví, skořice nebo i svařeného vína. Chodíme na koncerty, na vánoční trhy, posloucháme koledy a každou neděli rozsvěcujeme jednu svíčku na adventním věnci. Pocházím ze Slovenska z velké rodiny, kde každý svátek dává příležitost pro setkávání celé rozvětvené rodiny, kde malé děti s nadšením poslouchají příběhy svých babiček a dědečků, často dokola těch samých, ale i to k svátkům patří. Je krásné, když k tomu napadne i sníh…

 

Bylo publikováno v prosinci 2014 v  UOL Revue v skrácené podobě